Δοκιμή χρηστικότητας e-Shop & ιστοσελίδας

Τί είναι η δοκιμή χρηστικότητας e-Shop & ιστοσελίδας (Website Usability Testing);

Ο σχεδιασμός ελκυστικού e-Shop ή ελκυστικών ιστοσελίδων και μια ευχάριστη εμπειρία των χρηστών είναι ζωτικά στοιχεία για την επιτυχία μίας ηλεκτρονικής επιχείρησης. Είναι ένα σημαντικό σημείο μετά την τιμή, που καθορίζει αν οι επισκέψεις που έχετε στο e-Shop ή την ιστοσελίδα θα μετατραπούν σε αγορές ή επικοινωνία για συνεργασία.

Για τον ίδιο λόγο και οι κατασκευαστές eshop μιλούν πλέον για την κατασκευή με UX/UI design.

Γιατί στην κατασκευή eshop και την κατασκευή ιστοσελίδων γίνεται λόγος για το UX/UI design;

Το UX (User Experience) είναι ο τρόπος με τον οποίο ο χρήστης αλληλεπιδρά με την ιστοσελίδα ή το e-shop και αποτυπώνει πόσο σαφής και εύκολος είναι ο ιστότοπος.Τεχνικά, το UX περιλαμβάνει την πλοήγηση ιστότοπου, τον σχεδιασμό ανταπόκρισης, τη λειτουργικότητα του μενού, το περιεχόμενο και η αλληλεπίδραση σελίδας. Αλλά αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Το ερώτημα είναι πώς επικοινωνεί ο ιστότοπος με τους επισκέπτες και πόσο γρήγορα και εύκολα μπορούν να αποκτήσουν αυτό για το οποίο ήρθαν στην ιστοσελίδα.

Το UI (User Interface) είναι η το σημείο που οι χρήστες καλούνται να κάνουν μία εργασία στον ιστότοπο. Τα σημεία αυτά μπορεί να είναι κουμπιά, κείμενα, εικόνες, πεδία συμπλήρωσης στοιχείων και οτιδήποτε με το οποίο ο χρήστης αλληλεπιδρά.

Οι περισσότεροι επισκέπτες έρχονται στον ιστότοπό σας για συγκεκριμένες ανάγκες, όπως η αγορά ενός προϊόντος, το κλείσιμο ενός ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου ή η κράτηση ενός δωματίου αν ενοικιάζετε καταλύματα. Εάν ο ιστότοπός σας αποτυγχάνει να καλύψει αυτές τις ανάγκες εύκολα και γρήγορα, οι πιθανοί πελάτες θα μετακινηθούν σε άλλο ιστότοπο μίας άλλης εταιρείας.

Όταν πρόκειται για ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου, μια απογοητευτική εμπειρία του χρήστη μπορεί να κάνει σχεδόν το 90% των διαδικτυακών αγοραστών να μην επιστρέψουν ποτέ.

Για να διασφαλιστεί μια αποτελεσματική και ικανοποιητική εμπειρία για τους χρήστες, οι ιδιοκτήτες e-Shop και ιστοσελίδων πρέπει να διεξάγουν δοκιμές για να αξιολογήσουν τη χρηστικότητα του ιστότοπου τους.

Τα usability tests που πραγματοποιούμε σε e-Shop & ιστοσελίδες βοηθούν στον έλεγχο της φιλικότητας ιστότοπου προς τον χρήστη, της αποτελεσματικότητάς του, της ικανοποίησης του χρήστη και βεβαίως κατά τον έλεγχο εντοπίζονται πιθανά σφάλματα, που πολλές φορές μεταφράζονται σε χαμένες πωλήσεις.

Website Usability Testing – τί ελέγχεται;

Φιλικότητα προς τον χρήστη
Η φιλικότητα προς τον χρήστη μετράει εάν οι άνθρωποι μπορούν να κατανοήσουν το interface και να ολοκληρώσουν εύκολα τις εργασίες.

Για παράδειγμα, ζητάτε από έναν επισκέπτη να κάνει κράτηση αυτοκινήτου στην Αθήνα με παραλαβή από το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος σε μια συγκεκριμένη ημερομηνία στον ιστότοπό σας και θέλετε να σας δηλώσει επίσης, σε ποιο σημείο επιθυμεί να επιστρέψει το αυτοκίνητο (στο αεροδρόμιο, στο κατάστημα της εταιρείας σας ή σε άλλο σημείο που διευκολύνει τον πελάτη).

Ο στόχος είναι να ελέγξετε εάν οι επικέπτες σας μπορούν να ολοκληρώσουν την κράτηση χωρίς να αντιμετωπίσουν δυσκολίες.

Αποδοτικότητα
Εάν η φιλικότητα προς τον χρήστη εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες περιηγούνται στην ιστοσελίδα ή στο e-Shop και ολοκληρώνουν τις εργασίες, η αποτελεσματικότητα μετράει πόσο γρήγορα μπορούν να το κάνουν. Όσο λιγότερο χρόνο χρειάζονται για να ολοκληρώσουν τις εργασίες, τόσο καλύτερος είναι ο σχεδιασμός του .

Χρησιμοποιώντας το ίδιο παράδειγμα για τη δοκιμή ενός συστήματος κράτησης δωματίων, μετράτε το χρόνο από τη στιγμή που οι συμμετέχοντες ανοίγουν το σύστημα online κρατήσεων μέχρι να ολοκληρώσουν την κράητση και να καταβάλουν την προκαταβολή.

Αυτό δείχνει επίσης, ποιο μέρος των εργασιών στον ιστότοπο παίρνει τον περισσότερο χρόνο. Εάν οι επισκέπτες αφιερώνουν πολύ χρόνο σε μια εργασία, μπορεί να υπάρχει ένα μέρος του interface που τους προκαλεί σύγχυση και χρειάζεται βελτίωση.

Σφάλματα
Οι user testers μας βοηθούν τις επιχειρήσεις με το να εντοπίζουν μικρά λάθη, όπως ορθογραφικά ή στίξη στον ιστότοπο, που μπορεί να έχουν περάσει απαρατήρητα. Επιπλέον, μπορούν να βρουν κατεστραμμένους συνδέσμους ή στοιχεία που δεν λειτουργούν όπως θα έπρεπε.

Πιθανά να πιστεύετε ότι ζητήματα όπως τα ορθογραφικά λάθη δεν θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο. Ωστόσο, τα πολλαπλά σφάλματα σε ορθογραφία και στίξη δίνουν μια κακή πρώτη εντύπωση και μειώνουν την αξιοπιστία του ιστότοπού σας.

Κατά τη διάρκεια της δοκιμής χρηστικότητας (Website Usability Testing), είναι σημαντικό να παρακολουθείτε πόσα λάθη έκαναν οι επισκέπτες σας. Για παράδειγμα, ένας επισκάπτης μπορεί κατά λάθος να κάνει κλικ σε λάθος μενού στη δοκιμή κράτησης αεροπορικών εισιτηρίων.

Πρέπει να αξιολογήσετε γιατί μπορεί να συμβούν τέτοια σφάλματα και πόσο γρήγορα οι χρήστες μπορούν να ανακτήσουν από αυτά.

Ικανοποίηση χρήστη
Ακόμα κι αν οι επισκέπτες μπορούν να ολοκληρώσουν την εργασία χωρίς σφάλματα, μπορούν να είναι σημαντική πηγή πληροφόρησης που θα σας βοηθήσει στη βελτίωση της ικανοποίησης των χρηστών.

Για παράδειγμα, μπορεί να σας μεταφέρουν χρήσιμες παρατηρήσεις για τον οπτικό σχεδιασμό, τον συνδυασμό χρωμάτων ή τις γραμματοσειρές κειμένου που θα μπορούσαν να τοποθετηθούν καλύτερα, ώστε να μπορούν να γίνουν ευκολότερα κατανοητές.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι ότι ο ιστότοπος μπορεί να λειτουργεί καλά, αλλά μπορεί να καθυστερεί στη φόρτωση των σελίδων, καθιστώντας την εμπειρία των χρηστών δυσάρεστη.

Γιατί είναι σημαντική η δοκιμή χρηστικότητας ιστότοπου;

Οι επισκέπτες έρχονται στον ιστότοπό σας για συγκεκριμένους λόγους, όπως η αγορά ενός προϊόντος ή η εύρεση μιας πληροφορίας. Συχνά αφιερώνουν ελάχιστο χρόνο για να κάνουν τέτοιες εργασίες.

Εάν ο ιστότοπός σας αποτύχει να καλύψει αυτές τις ανάγκες εύκολα και γρήγορα, οι χρήστες θα μεταβούν σε άλλο ιστότοπο και θα χάσετε την επισκεψιμότητα του ιστότοπου. Επιπλέον, εάν πουλάτε προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω του ιστότοπού σας, θα χάσετε επίσης πιθανούς πελάτες και έσοδα.

Όταν αναπτύσσουμε έναν ιστότοπο, συχνά σκεφτόμαστε μόνο από τη δική μας οπτική γωνία. Εάν το interface λειτουργεί για εμάς, υποθέτουμε ότι θα λειτουργήσει και για τον επισκέπτη. Όμως τις περισσότερες φορές αυτό δεν ισχύει.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι απαραίτητο να διεξαχθούν δοκιμές χρηστικότητας στον ιστότοπο για να διασφαλιστεί ότι το interface παρέχει μια ικανοποιητική, εύχρηστη και αποτελεσματική εμπειρία για όλους τους χρήστες.

Μια άλλη σημαντική πτυχή είναι η φήμη της επωνυμίας σας. Οι επισκέπτες θα αξιολογήσουν την αξιοπιστία της επιχείρησης με βάση τον ιστότοπο που διαθέτει, τόσο από άποψη σχεδιασμού ιστοσελίδας όσο και από άποψη χρηστικότητας. Ακόμα, κι αν ο ιστότοπος έχει εξαιρετικό σχεδιασμό, η κακή λειτουργικότητα θα οδηγήσει σε απογοήτευση των χρηστών και θα επηρεάσει αρνητικά τον ιστότοπο και την εικόνα του οργανισμού σας.

Πώς πραγματοποιείται ο έλεγχος χρηστικότητας ιστότοπου;

Οι Σύμβουλοι e-Shop σας προσφέρουν δύο επιλογές διενέργειας Website Usability Testing.

  1. Πλήρως εποπτευόμενος έλεγχος χρηστικότητας ιστότοπου που πραγματοποιείται εντός της εταιρείας μας
  2. Μη εποπτευόμενη δοκιμή ιστότοπου που πραγματοποιείται απομακρυσμένα

Πλήρως εποπτευόμενος έλεγχος χρηστικότητας ιστότοπου

Ο έλεγχος συντονίζεται και πραγματοποιείται από τους έμπειρους ερευνητές της ομάδας μας, που αναλαμβάνουν τον ρόλο του επόπτη δοκιμών και συντονίζουν την κατάλληλη ομάδα χρηστών, οι οποίοι δοκιμάζουν τις λειτουργίες του ιστότοπου.

Τι σημαίνει κατάλληλη ομάδα χρηστών; Αν για παράδειγμα πρόκειται να αξιολογήσουμε μία ιστοσελίδα για κράτηση ταξιδιωτικών εισιτηρίων τότε επιλέγουμε ως χρήστες δοκιμών της ιστοσελίδας άτομα που ταξιδεύουν συχνά. Αν πάλι πρόκειται για e-Shop τότε οι χρήστες δοκιμών είναι καταναλωτές που επιλέγουν σταθερά το διαδίκτυο για την κάλυψη των αναγκών τους.

Για τις δοκιμές χρηστικότητας δημιουργούμε ένα εργαστήριο στο χώρο της εταιρείας μας. Αυτό διασφαλίζει ότι όλες οι συνεδρίες δοκιμών χρησιμοποιούν τον ίδιο εξοπλισμό και περιβάλλον, ελαχιστοποιώντας τις διακυμάνσεις των αποτελεσμάτων που προκαλούνται από εξωτερικούς παράγοντες. Επίσης, οι χρήστες δοκιμών ακολουθούν συγκεκριμένες οδηγίες από την ομάδα μας για τις εργασίες – πράξεις που κάνουν στον ιστότοπο.

Τα αποτελέσματα της εμπειρίας των χρηστών καταγράφονται, αξιολογούνται και αξιοποιούνται από την ομάδα μας για τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας χρηστών στην ιστοσελίδα σας.

Μη εποπτευόμενος έλεγχος απομακρυσμένης χρηστικότητας

Ο μη εποπτευόμενος έλεγχος απομακρυσμένης χρηστικότητας δεν περιλαμβάνει επόπτη ή ελεγχόμενο περιβάλλον δοκιμών. Αντίθετα, οι συμμετέχοντες μπορούν να κάνουν τη δοκιμή από οπουδήποτε χρησιμοποιώντας τη δική τους συσκευή.

Αν και αυτός ο τρόπος δοκιμών δεν αποφέρει λεπτομερές αποτέλεσμα κοστίζει σημαντικά λιγότερο από τον πλήρως εποπτευόμενο έλεγχο. Σε αυτή τη μέθοδο ελέγχου χρηστικότητας website χρησιμοποιούμε διαδικτυακά εργαλεία για να προσεγγίσουμε τους συμμετέχοντες και να μετρήσουμε τον βαθμό ικανοποίησης από τον ιστότοπο.

Πόσο διαρκεί ένας έλεγχος Website Usability Testing και πόσο κοστίζει;

Οι έλεγχοι χρηστικότητας ιστότοπου Website Usability Testing διαρκούν συνήθως από 15 -20 μέρες. Το κόστος καθορίζεται σε σχέση με τον χρόνο απασχόλησης μας αν πρόκειται για μη επόπτευόμενο έλεγχο, ενώ στον πλήρη εποπτευόμενο έλεγχο θα πρέπει να συνυπολογιστεί ο εξοπλισμός του εργαστηρίου και οι αμοιβές ή τα ανταποδοτικά κίνητρα των χρηστών που θα συμμετέχουν στις δοκιμές.

Για τον έλεγχο χρηστικότητας ιστότοπου επικοινωνήστε με τους Συμβούλους e-Shop συπληρώνοντας την ακόλουθη φόρμα ενδιαφέροντος.